De laatste weekjes.

27 maart 2018 - Zanzibar, Tanzania

Hoi allemaal,
Ow jee, nog maar een paar daagjes in Tanzania! Ondertussen hebben Marthe en ik al afscheid genomen van het vaste land en bevinden we ons nu op het zonnige Zanzibar. De vorige keer ben ik geëindigd toen we net in de Usambara mountains waren aangekomen. Hier hebben we drie leuke dagen gehad. We besloten om geen trekking te doen, maar vanuit onze standplaats in Irentefarm drie dagwandelingen te maken.

Wandelen, wandelen, wandelen...
Op onze eerste dag hebben we onder begeleiding van een gids een stuk gewandeld naar Mgamba forest. Ondertussen vertelde de gids van alles over Irentefarm. Over de Duitsers die hier veel goeds hebben gedaan. Over Prins Claus die hier geliefd is (er is een Prins Claus school) en over de Nederlanders die hier hun koeien hebben geïntroduceerd (we dachten al dat we Nederlandse koeien hadden gezien!). Prins Claus heeft blijkbaar de eerste tien jaar van zijn leven in Lushoto gewoond en heeft daarna veel ontwikkelingswerk voor dit stadje gedaan. Weer wat geleerd!
Daarnaast vertelde onze gids van alles over de flora en fauna. Terwijl we wandelden spotte onze gids hier en daar een kameleon. Hoe hij dat deed, geen idee.  Iets met camouflage en kameleons, maar hij zag ze gewoon hoor! Die diern had ik nog nooit gezien en nu heb ik ze zelfs vastgehouden. Echt bijzondere wezens!

De andere twee dagen hebben we zelf rondgewandeld in de omgeving. Maandag hadden we wat last van minder weer. Er was erg veel mist, waardoor wandelen naar een uitzichtspunt niet echt een logische activiteit was. We zagen al geen hand voor ogen op het pad, laat staan bij het uitzichtspunt. Ook de regen die dag leek wat roet in het eten te gooien, maar gelukkig klaarde het later op de dag wel weer op. Uiteindelijk gebeurde het dat we ergens wilden lunchen maar geen duidelijk plek konden vinden, waar dit dan zou moeten gebeuren. Uiteindelijk zijn we door maar gewoon te vragen in Swahili bij een super lokaal plekje terecht gekomen waar we rijst, bonen en een beetje spinazie hebben gegeten. Wel weer echt een lokale ervaring. In Irentefarm en Lushoto zijn de mensen nog echt authentieker (minder gericht op toeristen) en daardoor ook veel aardiger. Ze vinden het echt leuk dat je er bent.

ZUIVEL!
Wat ik heel erg heb gemist de afgelopen maanden is zuivel. Wat een geluk dat ze hier Nederlandse koeien hebben, want dat kan maar één ding betekenen: ZUIVEL! Wat heb ik veel kaas gegeten deze dagen. Elke dag begonnen we met een heel luxe ontbijt met yoghurt! met fruit, zelfgemaakte bruin brood en natuurlijk: heel veel kaas! Zo lekker!

Met de bus naar Dar es Salaam.
Na drie dagen was het alweer tijd om richting onze eindbestemming te gaan: Zanzibar. Als tussenstop zouden we nog een nachtje in Dar es Salaam gaan slapen.  Ons was gezegd dat de busreis van Lushoto naar Dar es Salaam 6 uur zou duren. Dit beschouwen wij als 7 uur met de mogelijkheid tot een uitloop van 8 uur (reistijden worden hier altijd te kort ingeschat). Helaas bleek de schatting nog slechter dan gemiddeld en na 9 uur kwamen we aan in Dar es Salaam. We waren wel weer gaar van deze (laatste!) lange busreis. De warmte, de harde stoelen en het gebrek aan beenruimte werkten niet echt mee.
Bij safari Inn (het hotel waar we in November al een aantal nachten geslapen hadden) werden we begroet als oude vrienden. Hoewel het 4 maanden geleden is dat we er waren, werden we meteen herkend door een van de werknemers! Heel leuk. Het voelde weer helemaal als vertrouwd en we kregen zelfs de kamer die we de vorige keer ook gehad hadden. Raar om te beseffen dat we weer in Dar zijn en zoveel hebben meegemaakt tussen nu en de vorige keer dat we hier kwamen!

Zanzibar, again!
In November waren we natuurlijk al 5 dagen op Zanzibar geweest, maar we hadden nog zeker niet alles gezien. De hele oostkust viel nog te ontdekken. Vandaar dat we nog 10 dagen naar Zanzibar zijn gegaan. Inmiddels zijn we er al een poosje. We doen hier vooral rustig aan. Op maandag na, hebben we hier heel erg mooi weer gehad tot nu toe. Zwemmen in de zee of het zwembad, zonnen en lekker eten en drinken zijn hier onze voornaamste bezigheden. Woensdag ga ik snorkelen en Marthe duiken en vrijdagochtend gaan we nog met een tour naar het zuiden om dolfijnen te spotten.  Vrijdagmiddag gaan we terug naar Stone town om daar zaterdag nog wat souvenirs te shoppen die hopelijk in onze backpacks passen nadat we de nodige kleding hier hebben weggegooid.

Ik hou jullie op de hoogte van onze laatste dagen hier! Er volgt in ieder geval nog één blog. Tot dan!