Total lockdown

19 juni 2020 - Nieuw Nickerie, Suriname

Nieuw-Nickerie, 19-06-2020

Hoi allemaal,
Zoals beloofd hierbij een update van de situatie in Suriname. Het was al verwacht, maar de total lockdown is afgekondigd, nu alweer bijna twee weken geleden. Hierdoor mogen we alleen op bepaalde dagen onze boodschappen doen. De eerste letter van je achternaam bepaalt op welke dag je boodschappen mag doen en dus op welke dag je op straat mag. Op andere dagen mag je dus niet de straat op, alleen voor noodzakelijke dingen zoals bezoek aan een arts of voor werk als je een essentieel beroep hebt. Op woensdag en zondag zijn er helemaal geen winkels open en mag dus niemand de straat op. Anna heeft een achternaam met een B waardoor ze op maandag boodschappen mag doen. Met mijn S mag ik op vrijdag en kunnen we zo toch mooi verdeeld over de week onze boodschappen halen. Voor de gemiddelde Surinamer is het echter niet zo makkelijk. De straatverkopers leven bijvoorbeeld per dag van het geld dat ze elke dag verdienen. Nu ze niet meer op straat mogen verkopen (dat gebeurt stiekem nog wel gewoon hoor), hebben ze geen geld meer. En met het beetje geld dat zij (illegaal) verdienen kunnen zij boodschappen door voor 1 dag, niet voor 1 week! Een probleem dus! Gelukkig voor de mensen in Nickerie zijn de bovenstaande regels in Nickerie niet zo streng als in Paramaribo. Hier wordt bij het binnengaan van een winkel niet je paspoort gecontroleerd of je eigenlijk wel op de betreffende dag mag winkelen, dus stiekem kan je veel vaker gaan. Een andere maatregel is dat de winkels nu veel korter open zijn en dat er maximaal 5 mensen tegelijk een winkel in mogen. Dat heeft in mijn ogen vooral schadelijke gevolgen. Omdat mensen niet allemaal tegelijk naar binnen mogen, moeten ze buiten wachten. En dat wachten gebeurt niet netjes in een rij op 2 meter afstand. Dus tja, zo krijg je juist veel mensen dicht bij elkaar. Wat je juist niet wilt! Hopelijk verandert dit nog.

Mond-neusmaskers.
Het ophebben van een mond-neusmasker wordt steeds vanzelfsprekender. In alle winkels en in het ziekenhuis moet je deze dragen. Veel mensen dragen hem daarnaast ook op straat. Enkele dagen nadat de regel was ingevoerd dat iedereen die het ziekenhuis binnengaat een mond-neusmasker op moet, ontstond al een tekort aan mond-neusmaskers in het ziekenhuis. Nu hebben we allemaal stoffen maskers gekregen, maar eigenlijk is dit natuurlijk niet bedoeld voor in het ziekenhuis. Als je geen stoffen masker wilt, moet je zelf een medisch mond-neusmasker kopen in een van de vele Chinese supermarkten. Die kosten iets van 1,50 euro per stuk (erg duur voor Surinaamse begrippen).

Positief geval op de SEH.
Ik was nog maar pas terug uit Donderskamp of we kregen het nieuws dat een baby van 3 maanden positief was getest op COVID-19. Deze baby was enkele dagen voordat dit bekend werd op de SEH geweest en daarna opgenomen op de kinderafdeling. Ten tijde van het bezoek aan de SEH was overleg geweest met de Infectioloog, maar deze vond het toen niet nodig om het patiëntje in isolatie en met beschermingsmiddelen te zien. Kortom, er was onbeschermd contact geweest tussen meerdere collega’s en een COVID-positieve patiënte. Direct veel paniek en gedoe. Meerdere mensen met klachten moesten geswabt worden en moesten 2 weken in quarantaine. Uiteindelijk bleek niemand besmet door deze baby, maar de schrik zat er goed in. Twee dagen geleden is bekend geworden dat er twee inwoners van het district Nickerie (uit het plaatje Henar) ook positief zijn getest. De vader die werkte in een goudmijn waar het virus is uitgebroken had ook zijn zoontje besmet. Deze man had afgelopen weekend met klachten van spierpijn bij ons voor de deur van de SEH gestaan. Gelukkig was gehandeld zoals afgesproken en werd hij terug naar de huisarts gestuurd en werd hem verteld dat hij BOG (de GGD) moest bellen. We mogen echt alleen nog maar mensen toelaten tot het ziekenhuis die daar moeten zijn. Dus geen huisartsengeneeskunde meer. Nu is extra duidelijk waarom. Voordat je het weet breng je het virus in het ziekenhuis via iemand die niet eens in het ziekenhuis had hoeven zijn!

Toename van het aantal positieve gevallen.
Hoewel de lockdown nu al bijna twee weken aan de gang is komen er elke dag nog positieve gevallen bij. Ze hebben nu wel beter zich gekregen op de verschillende brandhaarden en doen nog steeds uitgebreid aan contact tracing. In dat opzicht is het dus beter onder controle gekomen. Het aantal positieve gevallen is in circa 3 weken van 13 naar 277 gegaan met nu 197 actieve casus en 8 overledenen. Brandhaarden zijn gelegen in onder andere Paramaribo, Albina (stad helemaal aan de oostgrens) en een goudmijn. De lockdown duurt officieel t/m zondag 21 juni, maar iedereen verwacht in ieder geval een verlenging van 2 weken gezien de huidige situatie.

Koorts en hoesten.
En toen werd het afgelopen week opeens een beetje spannend. Zaterdagavond begon ik me niet zo lekker te voelen en ik bleek milde koorts te hebben. Een dag later hogere koorts, veel spierpijn en ook een klein hoestje. Het zou toch niet? Ik heb me ziek gemeld en een dag later werd na overleg met de infectioloog besloten dat ik beter geswabt kon worden voor de zekerheid. Dus opeens zat ik daar in de isolatiekamer en kwam mijn collega in volledig pak naar mij toe om een swab en gelijk ook wat bloed af te nemen. Ik had allerlei dramatisch verhalen gehoord over het gevoel dat je hersenen doorboord worden tijdens het swabben, maar ik vond het eigenlijk wel meevallen. Het is niet fijn natuurlijk, maar zo erg was het ook weer niet! Door drukte duurde het wat langer dan normaal voordat de uitslag bekend was, maar na 36 uur kregen we het verlossende bericht dat ik negatief was! Dat hadden we eigenlijk wel verwacht, maar toch is het een opluchting als dat dan bevestigd worden. Anna was zich diezelfde dagen ook niet lekker gaan voelen en uiteindelijk moest ook zij geswabt worden. Gelukkig was ook haar uitslag negatief. Dus we hadden echt gewoon een griepje dit keer. Dat kan natuurlijk ook nog altijd. Het enige vervelende is dat ik nu nog een irritante hoest hebt. Normaal geen probleem, maar in deze tijden voor veel mensen iets beangstigends. Ik ga straks weer voor het eerst werken sinds 5 dagen dus ben benieuwd hoe dat gaat met m’n hoest. Misschien jaag ik alle patiënten wel weg.

Terugkomst.
Na lang nadenken heb ik besloten om mijn vliegticket naar Nederland om te boeken en eerder terug te gaan. Er gaat nu elke zaterdag een KLM vliegtuig terug naar Nederland. Ik zou de laatste weken van mijn verblijf in Suriname gaan rondreizen, onder andere twee weken samen met Dorien. Door de corona-crisis kan dat allemaal helaas niet doorgaan. Ik vlieg nu op zaterdag 18 juli terug naar Nederland in plaats van 16 augustus. Gek om een maand eerder te gaan, maar er valt hier gewoon niet veel meer te beleven. Ik had nog wel langer in het ziekenhuis kunnen werken, maar dat is niet zo aanlokkelijk. Hoewel er veel protocollen worden gemaakt, sta je er als arts toch elke dienst alleen voor. Wij moeten aan de deur op een afstandje bepalen wie wel en niet de SEH in mogen en als ze erin mogen moeten we bedenken of dat wel of niet in isolatie moet gebeuren. Zo nodig kunnen we dit overleggen met internist of Infectioloog, maar dit gaat niet altijd even soepel. Uiteindelijk ben ik toch degene die beslist wat we gaan doen en dat vind ik een behoorlijke verantwoordelijk. Ik maak dus gewoon mijn contract hier af, maar ga niet nog weken langer blijven.

Dat was mijn update voor nu. Voordat ik vertrek laat ik nog iets van mij horen.

Groetjes,
Yvonne

1. Richard de Keyzer:
    19 juni 2020
    Oei Yvonne, spannend. Een hoestje, koorts, gelukkig geen corona. Maar doe alsjeblieft voorzichtig. In juli terug naar Nederland, verstandig. Sterkte bij de laaste weken. Groeten ook namens Brigitte, Richard