Mijn laatste week Donderskamp & Code Rood in Suriname

3 juni 2020 - Nieuw Nickerie, Suriname

Nieuw-Nickerie, 03-06-2020

Hoi allemaal,
Afgelopen zaterdagavond ben ik weer teruggekomen uit Donderskamp. De terugreis verliep zonder problemen en na vier uur varen (met een tussenstop in Tapoeripa) waren we weer terug in Nieuw-Nickerie. Wel gek om weer terug te zijn in ons huisje aan de Waterloostraat, maar het went vast snel weer. Het was wel gelijk weer gezellig om samen met m’n Nederlandse collega Anna te wonen. We hadden elkaar veel te vertellen.

Surinaamse verkiezingen 2020.
Zoals de vorige keer gezegd, zijn op maandag 25 mei de verkiezingen in Suriname georganiseerd. De dagen van tevoren verschenen er in Donderskamp steeds meer vlaggen in het straatbeeld, voornamelijk geel (ABOP) of paars (NDP). Uiteindelijk ontstonden er twee heuse kampen waarin de aanhangers van de politieke partijen zich verzamelden onder het genot van luide muziek passend bij hun partij. De NDP heeft hun eigen liedje gemaakt en ABOP is gegaan voor een Surinaamse versie van ‘Heal the world’ van Michel Jackson, waarbij de zin ’ There are people dying’ vervangen is door ‘Stem die ABOP’. De muziek ging in de dagen voorafgaand aan de verkiezingen door tot na middernacht. Doordat het NDP-kamp zich naast de poli bevond (en dus heel dicht bij mijn huis), kon ik tot laat genieten van harde, Surinaamse muziek.
Op de verkiezingsdag zelf was het vrij rustig en was het vooral veel wachten. In beide kampen werd die dag voor het hele dorp gekookt, waardoor er meer dan genoeg eten was voor iedereen. Ik heb die dag maar liefst drie avondmaaltijden weggewerkt! (Allemaal rijst/bami met kip). Hoewel vanuit Paramaribo beelden naar buiten kwamen van lange rijen waarbij mensen uren moesten wachten voordat ze hun stem konden uitbrengen, was daar in Donderskamp absoluut geen sprake van. Vanuit de stad was een groep van 10 mensen (waaronder politie) naar Donderskamp afgereisd om alles in goede banen te leiden. Daarbij waren COVID-maatregelen bedacht, maar hier hield niet iedereen zich aan. De twee meter afstand werd door niemand nageleefd. Wel werd nadat iemand gestemd had niet meer de pink in inkt gedoopt, maar werd met een wattenstaafje de pink paars gekleurd, om besmetting via het inktpotje te voorkomen. Medewerkers van het stembureau droegen mondkapjes en handschoenen. Echter, hielpen er ook dorpsbewoners mee in het stembureau. Ook zij droegen mondkapjes en handschoenen om het moment dat hun mededorpsbewoners langskwamen om te stemmen, om hierna hun beschermend materiaal af te doen en vervolgens met diezelfde dorpsbewoners gezellig iets te gaan drinken. De logica ontging mij hier.

Wachten op de uitslag…
Om 19:00 uur zouden de stembussen sluiten, maar omdat er op meerdere plekken in Suriname nog mensen in de rij stonden werd de sluitingstijd verlengd naar 21:00 uur. Echter, in Donderskamp sloot het stembureau gewoon om 19:00 uur. Het hele dorp nam in het donker plaats rondom het stembureau en het grote wachten kon beginnen. Toen de stembussen werden geopend werden alle 125 uitgebrachte stemmen een voor een opgelezen en getoond (ik hoop dat het laten zien van elk biljet niet voor de toeschouwers bedoeld was, want van enkele meters afstand is in het donker absoluut niet te zien welk hokje op zo’n groot stembiljet rood is gekleurd). In Suriname werd niet alleen gestemd voor een nieuwe regering (waarop je 1 stem mag uitbrengen), maar ook op een nieuwe RR (resort raad, een soort gemeenteraad). Voor de RR mag je maar liefst op 5 mensen stemmen, waardoor het tellen van die stemmen iets gecompliceerder was. Ik heb dan ook niet de hele tijd rondom het stembureau gezeten, want het tellen duurde een eeuwigheid. Wel kwam ik na een paar uurtjes terug voor de uitslag. Voor DNA (het parlement) hadden 72 mensen op de NPD en 41 mensen op ABOP gestemd. Daarnaast was nog een klein aantal stemmen uitgebracht op andere partijen, waaronder 1 stem op de VHP (de uiteindelijke winnaar van de verkiezingen). Ondanks de grote problemen die Suriname heeft gekregen onder leiding van de NDP-regering, koos dus nog steeds een meerderheid van de mensen voor de NDP! Ik heb wel begrepen dat er ten opzichte van 5 jaar geleden relatief weinig op de NDP is gestemd, maar toch, de NDP was nog steeds de grootste in Donderskamp. Wat hierbij meespeelt is dat heel veel mensen in Donderskamp via de NDP een baan als ambtenaar hebben. Als er een nieuwe bewind komt, zou het zomaar kunnen dat zij hun baan kwijtraken en daarom stemmen zij NDP.
Helaas is de officiële nationale uitslag van de verkiezingen na nu meer dan een week nog steeds niet bekend. Er is ontzettend veel gedoe over met daarbij steeds meer angst voor fraude. Bouterse (leider van de NDP, die 10 zetels lijkt te zijn verloren) wil een hertelling, terwijl er eigenlijk al een nieuwe collatie is gevormd zonder de NDP. Het is afwachten hoe dit afloopt.

Afscheidsfeestje in Donderskamp.
Afgelopen vrijdag heeft Margo, samen met Mariska , een afscheidsfeestje voor mij georganiseerd. Ik mocht zeggen op welke locatie ik dat feestje wilde geven en mocht mensen uitnodigen. Zij zorgden voor eten, kasiri en muziek. Via via had ik nog een fles Borgoe (Surinaamse rum) weten te kopen waardoor we ook cola met rum konden serveren. Het eten (kikkererwtenrijst) en de drank vielen in de smaak en er kwamen meer dan genoeg mensen (veel meer dan ik er persoonlijk had uitgenodigd). Er werd veel gedanst en ik kreeg zelf een cadeautje namens de vrouwen van Donderskamp: een inheemse ketting. Heel lief! Er moesten veel foto’s gemaakt worden en er werd mij vele malen gevraagd of ik met iemand wilde dansen, wat ik meestal wel deed. Er was door Margo en Mariska een groot vat vol met Kasiri gemaakt, maar rond 23:00 uur was het alweer bijna op. We mochten nog een uurtje door, waarna als laatste een speciaal afscheidslied voor mij werd gespeeld. Hierna ging de generator uit, werd het donker en stil en gingen we allemaal naar huis. Het was een mooi feestje geweest. Ik heb genoten. Helaas bleek de volgende dag dat het feestje voor een kleine uitbraak had gezorgd. Gelukkig geen corona, maar wel Sika (zandvlooi). Die zandvlooi zit vooral in los zand het graaft zich in in je voeten. Er ontstaat dan een klein, zwart, pijnlijk plekje. Meerdere feestvierders, waaronder ik, hadden er de volgende dag last van. Met een naald moet je de vlo eruit zien te peuteren (beetje onsmakelijk), wat me gelukkig wel is gelukt bij alle vier de zandvlooien die zich in mijn voeten hadden genesteld. Bah!

Vervelende Corona-update.
Eenmaal weer terug in Nieuw-Nickerie ben ik meteen weer geconfronteerd met nieuw Corona nieuws. In de afgelopen dagen is er ontzettend veel veranderd. In 2 dagen tijd zijn er 34 nieuwe besmettingen bijgekomen. Gisteren waren er weer meerdere nieuwe positieve gevallen, waardoor de teller nu op 44 actieve casus staat. Al deze mensen liggen in het ziekenhuis, waarvan 5 op de IC. Met een IC-capaciteit van 45, die op te schalen zou zijn naar 69, weet iedereen dat het erg spannend wordt. Doordat de bron van besmetting bij velen niet te achterhalen is (wat bij de eerdere gevallen wel zo was), worden nog veel meer besmettingen verwacht. Het is daardoor nu officieel code rood in Suriname. Oorzaak van dit alles: de verkiezingen. Hierbij werden de covid-maatregelen nauwelijks in acht genomen en gold de avondklok zelfs even officieel niet! Mensen hebben uren buik aan rug in de rij gestaan bij stembureaus en via de grens zijn toch Surinamers het land ingekomen om te kunnen stemmen. Nu blijkt dat positief geteste personen drukke stembureaus hebben bezocht, is de situatie niet te overzien. Daarom worden zowel in het ziekenhuis als in het alledaagse leven nu opnieuw allerlei maatregelen genomen. Eerdere versoepelingen zijn teruggedraaid en strenger teruggekomen. Zo is de avondklok nu ingesteld van 18:00 uur tot 06:00 uur! Dat is wel even heftig. Daarnaast wordt geadviseerd mond-neusbedekking te dragen als je op straat gaat. Nou doet nog lang niet iedereen dit, maar banken en winkels worden wel steeds strenger en laten geen mensen meer toe zonder mond-neusbedekking (dit mag van alles zijn, van officieel mond-neusmasker tot sjaal). Er wordt verwacht dat er vanmiddag een total lockdown afgekondigd gaat worden, waarbij je overdag dus ook alleen nog maar op straat mag als daar een noodzaak voor is. Mogelijk zouden zelfs alle winkels dichtgaan! Ik verwacht dan ook dat er vandaag het nodige gehamsterd gaat worden.
Een van de maatregelen is dat we op de SEH nu alleen nog echte spoedgevallen zien. Alle huisartsproblematiek, die wij eerder niet mochten wegsturen, sturen wij nu naar de huisarts. Doordat er weer veel angst heerst onder de bevolking is het aantal patiënten dat de SEH bezoekt drastisch gedaald. Gisteren hebben gedurende de hele dag slechts 5 patiënten de SEH bezocht! Dat is echt heel erg weinig.
Tot op heden hebben we in Nickerie nog geen positieve gevallen gehad, maar ik verwacht dat dat nog wel gaat komen. Het moeilijkste in deze situatie is toch het dramatische tekort aan PPE’s. Het moet natuurlijk wel verantwoord blijven om te werken en zonder bescherming is dat niet te doen. Anna en ik kijken nu gewoon per dag hoe het gaat en wat wij het beste kunnen doen. Ik zal jullie natuurlijk op de hoogte houden!

Groetjes,
Yvonne

1. Jesca:
    3 juni 2020
    Wat beleef je toch een hoop avonturen in Suriname! Ik hoop dat je de komende periode niet al te veel problemen gaat krijgen met Corona, maar ik verwacht dat jij dat wel aankunt <3 , Groetjes vanuit een (nog) zonnige Nederland.