Diensten doen en een bezoek aan Bigi Pan

2 maart 2020 - Nickerie, Suriname

Nieuw-Nickerie 28-02-2020

Hoi allemaal! Na drie weken leek het mij wel weer eens tijd om wat op te schrijven.

Wat betreft het werk op de SEH heb ik de afgelopen weken met name avond- en nachtdiensten gedaan. Het aantal artsen dat diensten kan doen is erg beperkt, dus we zijn relatief vaak aan de beurt. De diensten van afgelopen tijd varieerden enorm, van heel rustig (4 patiënten op 1 avond) tot heel druk (met meerdere overlijdens op de afdeling in 1 uur tijd). Veel voorkomende ziektebeelden blijven te hoge glucoses, te hoge bloeddrukken en alle gevolgen hiervan (herseninfarcten en -bloedingen, hartinfarcten, hartfalen en nierfalen). Daarnaast zijn er weer heel veel volwassenen en kinderen gezien met braken en diarree, passend bij een simpele buikgriep waarbij uitleg en geruststelling voldoende  waren. Tijdens de weekenddiensten (en dan met name de avond- en nachtdiensten) zien we vooral de gevolgen van het uitgaansleven. Mensen gaan elkaar te lijf met vuisten, helmen, flessen etc. Voor de verdere afhandeling van zo’n ‘mishandeling’ worden de mensen door de politie naar de SEH gestuurd om de precieze letsels vast te stellen. Soms volledig terecht (denk aan grote hechtwonden), soms volledig onnodig (denk aan 1 blauwe plek en verder niks). Die laatste gevallen leveren ons vooral heel veel administratief werk op. Een andere keer zal ik alle ins en outs van de administratie hier op de SEH uit de doeken doen, want dat is ook een dingetje haha.

Uitje naar Bigi Pan!
Hoewel het bijna niet door leek te gaan door ziekte van een van onze collega’s, is het toch gelukt om met een groepje naar Bigi Pan te gaan! Dit is een natuurreservaat in de buurt van Nieuw-Nickerie en betekent letterlijk ‘ groot meer’. Gelijk vanuit het werken werden we om 15:00 uur opgehaald om naar Bigi Pan te vertrekken. Met z’n 5en voeren we met de boot richting het grote meer. Onderweg zagen we heel veel verschillende vogels zoals de zeearend, de Amerikaanse oehoe, de witte reiger en meteen al de rode ibis (dit is DE bekende vogel van Bigi Pan). Midden op het meer zijn meerdere huisjes op palen gebouwd en hier hebben we overnacht bij een lieve Javaanse familie. Simpel met een slaapzaaltje, maar met een mooi uitzicht. Op het water waande ik mij op de Zweedse meren. Echter is Bigi Pan een zoutwater meer en door de droogte ontzettend veel ondieper dan de meren in Zweden. Je kan overal makkelijk staan waarbij het water tot je knieën komt. Je staat dan wel in een dikke laag modder en lopen is vrijwel onmogelijk.

Op het meer hebben we grote groepen flamingo’s gezien (heel mooi!) en ook heel veel pelikanen. Toen het al donker was gingen we nog een keer met de boot weg en dit was toch wel het hoogtepunt. In het pikkedonker waren de sterren heel goed te zijn, maar was het moeilijk te zien waar we naartoe voeren. Met zaklampen zochten we de oever af op zoek naar reflecterende ogen (oftewel slangen). Hoewel we maar twee slangetjes vonden, was het toch een leuke ervaring. Met name de vliegende vissen leverden hilarische taferelen op. De eerste keer denk je dat iemand je slaat en hoor je even later het geluid van een spartelende vis op de bodem van de boot. Je beseft dat een vis je geslagen heeft en na veel gegil en rumoer lukt het iemand de arme vis met blote handen te pakken en terug te gooien. Tijdens dit tochtje van circa 1 uur was het aantal keren dat dit gebeurde niet meer op 2 handen te tellen en werd het alsmaar grappiger met meerdere vissen tegelijk die ons om de oren vlogen.

Na een nachtje slapen en wakker worden bij een mooie zonsopgang hebben we de volgende dag een stukje van het echt droge Bigi Pan gezien, waarbij geen water meer over is. Wat een droogte! Echt een probleem hier! Na een lekkere lunch met Surinaamse saoto soep was het weer tijd om terug naar Nieuw-Nickerie terug te keren. Heerlijk om er even tussenuit te zijn geweest!

De komende weken staan vooral nieuwe diensten op de planning, maar ook het Holi feest wat iedereen wel kent van het gekleurde poeder. Ik ben heel benieuwd hoe ze dat hier gaan vieren. De meerderheid van de Nickeriaanse gemeenschap bestaat uit Hindustanen, dus we verwachten dat er wel veel aandacht voor zal zijn.
Ik houd jullie op de hoogte!

Liefs,
Yvonne